Op een regenachtige zaterdag rijd ik met mijn Boxster S richting het mooie Blaricum.
Ik ben op weg naar een Porsche liefhebber, die de kick-off gaat maken in deze nieuwe vragenreeks “De Porsche van… “een vraaggesprek over iemands passie; namelijk zijn Porsche.

Vandaag beginnen wij deze reeks met een Porsche liefhebber pur sang. Hij is naast een groot Porsche liefhebber ook een bekende Nederlander.
Aangekomen bij zijn villa meldde ik mij een tikkeltje gespannen via de intercom.
Een vriendelijke stem zei “Kom binnen” en het automatische hek werd voor mij geopend.

Ik reed het grindpad op.
Op de parkeerplaats stond een Range Rover en daarnaast een bijzonder fraaie Porsche 991.

In de deuropening werd ik allerhartelijkst ontvangen door de heer des huizes: Jeroen van der Boom. “Gezellig dat je er bent en kom binnen”
En daar zit je dan aan de keukentafel met Jeroen van der Boom. Jeroen had koffiegezet en het vraaggesprek kon beginnen. Echter voor dat het zover kwam, vroeg hij geïnteresseerd naar mijn auto en mijn ervaringen met het merk. Na een klein half uur hierover gesproken te hebben, begon ik mijn vragen te stellen aan Jeroen.

Maurice Hartog op bezoek bij Jeroen van der Boom.

Maurice Hartog op bezoek bij Jeroen van der Boom.

Vraag: Hoe bent u geïnteresseerd geraakt in Porsche

“Ik ben opgegroeid in Vogelenzang vlakbij Bloemendaal.
Wanneer ik vroeger op mijn oude brommer over de Zandvoortselaan reed, zag ik vaak Porsches rijden. Immers Aerdenhout was vlakbij. Ik ging mij interesseren voor het merk Porsche.
Mijn gedachten gingen toen al uit over hoe het zal zijn, als ik later ooit een Porsche zou bezitten. Want als ik later een Porsche zou rijden, nou dan had ik het echt gemaakt!”

Vraag: Hoe is het allemaal begonnen met de Porsches?

“Ik had geen rijke ouders. Mijn vader was politieagent. Op mijn 13e verjaardag kreeg ik een elektronisch orgel dat ik nog steeds in mijn studio hebt staan. Ik begon destijds te spelen op feesten en partijen. Uiteindelijk was ik in staat om mijn eerste Porsche te kopen. Ik zag een advertentie van een Porsche 911 SC uit 1982 en was op slag verliefd… “

Vraag: Welk type Porsche heeft u allemaal gehad?

“Ik heb diverse Porsches in mijn bezit en ook in mijn bezit gehad. Ik merkte dat het weer verkopen van deze auto’s vrij gemakkelijk was, met meestal een kleine winst.
Ik heb de volgende auto’s in mijn bezit: een 911 SC Cabrio uit 1982, 993 uit 1993, 997-4S uit 2008
911 SC Targa uit 1974, deze auto was afkomstig uit New York en was helemaal gesloopt toen ik hem aankocht, 911SC uit 1978, een 964 uit 1991 en momenteel rij ik een 991.2 uit 2019”

Vraag: U hebt vele luchtgekoelde Porsches, wat maakt dit zo bijzonder?

“De luchtgekoelde modellen hebben nog redelijk eenvoudige techniek, waardoor ik zelf nog aan de auto’s kan sleutelen. En daarbij is het de romantiek van de droomauto.”

Vraag: Wat was uw mooiste aankoop voor uw Porsche?

“Het zijn vaak de kleine dingen die mij erg veel plezier geven. Zo heb ik eens een originele Porsche Blaupunkt radio gekregen die vroeger standaard in de oude luchtgekoelde modellen zat.”

Vraag: Wat was of is uw fijnste/ beste Porsche?

“De 964 rijdt het lekkerst, maar de beste is de 991”

Vraag: Welke Porsche vindt u het meest intrigerend?

“Ik vind het rijden in de fijnste auto het meest intrigerend. Mensen die plezier in hun auto beleven en eigenaren die hun auto dagelijks gebruiken. Er zijn eigenaren die een Porsche kopen als investeringsproject en er daardoor nooit mee rijden. Dat is zonde. Ik heb het niet zo met spelregels zoals matching numbers of fabrieksstickers die aanwezig moeten zijn op de auto. Nee, dat vind ik niet relevant. Het plezier wat je beleeft met het rijden de auto staat bij mij voorop.”

Vraag: Wat is voor u de ultieme 911/ Porsche?

“Dat is voor mij de 911 SC
Met deze auto in de kleur Sahara Beige heb ik een bijzondere band.
Ik heb diverse rally’s met deze auto gereden en ben overal met haar geweest.”

Vraag: Wat was uw leukste ervaring met de Porsche?

“Het rijden van Rally’s doe ik met veel plezier. Ook omdat deze rally’s verbonden zijn met goede doelen.

Ook heb ik veel plezier beleeft aan het organiseren van het Luchtgekoeld Porsche Evenement. Dit evenement wordt dit jaar herhaald maar ook uitgebreid zodat alle Porsches van harte welkom zijn. Zet 5 september 2020 alvast maar in je agenda!”

Vraag: Wat was uw minst leuke ervaring met de Porsche?

“Elke ervaring wordt omgezet in een leuke ervaring”

Wat vindt u van de huidige 911

“De auto heeft mooie lijnen. Maar je kan hem ook verpesten door montage van verkeerde velgen of in geval van een cabrio door een verkeerde kleur van cabrioletkap in combinatie met de kleur van het exterieur. Maar dat is persoonlijk”

Vraag: Heeft u deze winter nog werkzaamheden aan de Porsches op de planning staan?

“Nee, eigenlijk niet.”
Vraag: Wat vindt uw vrouw van uw hobby en rijdt zij wel eens in de Porsche?

“Mijn vrouw mag natuurlijk in de Porsche rijden, maar zij rijdt liever in haar Mini Cooper S. Zij heeft nooit zelf in de Porsche gereden.

Tot slot, als u in de auto rijdt welke muziek heeft u dan op de radio of klinkt het motorgeluid van de 6 cilinder als muziek in uw oren?

“Ik heb in de luchtgekoelde wagens nooit muziek aan, het motorgeluid is zo mooi! In de 991 heb ik soms muziek aan. In de 991 moet ik op een knopje drukken om het geluid van de 6 cilinder te kunnen horen….
In de Porsches ben ik altijd echt met het rijden bezig.”

Na dit vraaggesprek was Jeroen geïnteresseerd in mijn auto.
De middenmotor in mijn Boxster heeft als voordeel dat ik voor en achter een kofferbak hebt. Dat er geen motor achterin zat, was voor hem wel even vreemd….

 

Wij praten nog even na en dan neem ik afscheid van een hele sympathieke en bescheiden man die absoluut geen sterallures heeft. Maar een groot hart voor zijn gezin, muziek en….. Porsches!